De toekomst van Facebook (Meta) adverteren
20 februari 2022 

De toekomst van Facebook (Meta) adverteren

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan - de onrust rondom het bedrijf Facebook oftewel Meta Platforms. Gonzende kritiek die varieert van censuurbeleid en belastingontduiking tot de verwerking van gebruikersgegevens. En als je al eerder hebt geadverteerd op het platform, val het op dat de resultaten anders zijn dan – pak hm beet – een jaar terug.

Waarom dan nog investeren in Facebook marketing?

Heel plat gezegd: op dit moment kan Meta nog steeds de meest efficiënte advertenties leveren. De reden hiervan is simpel. Namelijk de enorme hoeveelheid data die zij van hun ‘users’ tot hun beschikking hebben. 

Dus als je meer zichtbaarheid wilt creëren voor je bedrijf, is Facebook adverteren toch wel een van de beste manieren om dit snel te bereiken. Want hele grote kans dat jouw doelgroep erbij zit.

Ethisch adverteren

Toch heb ik regelmatig gesprekken met ondernemers die vragen stellen over de ethische kant van dit bedrijf. En die gesprekken zijn goed en zetten mij ook aan het denken. Maar vooralsnog hebben we nog geen waardig alternatief gevonden die zo snel en goedkoop je bedrijf een boost kan geven. Maar ik hou je op de hoogte, mocht dit veranderen.

Privacy maatregelen en de gevolgen voor marketing

Los van de ethiek rondom Facebook – Waar lopen we met het adverteren tegen aan op dit moment? En wat kunnen oplossingen zijn, zodat Facebook adverteren rendabel blijft?

Ten eerste hebben we te maken met tracking issues. Dit veroorzaakt problemen op het gebied van targeting (doelgroepen worden kleiner) en optimaliseren en opschalen van campagnes (resultaten komen met een vertraging van 72 uur tevoorschijn in het advertentiebeheer.. aaarghh). 

 In 2021 zijn twee belangrijke zaken doorgevoerd die veel impact hebben gehad op het adverteren in Facebook. Maar vergeet niet dat ook andere social media platforms hierdoor zijn geraakt en in mindere mate Google: 

  1. IOS 14.8 update van de Iphone – De laatste cijfers wijzen uit dat ongeveer 75% van de iphone gebruikers de mogelijkheid heeft benut de tracking optie uit zetten op hun smartphone
  2. Op 6 juli 2021 heeft Facebook verregaande maatregelen ingevoerd om te kunnen voldoen aan de EU e-privacy richtlijn. 

Ook hebben we te maken met een toename van de installatie van ad blockers in de browsers van internetgebruikers.

 Kortom, de “oude” manier van adverteren voldoet niet meer. Maar misschien had je dit al gemerkt.

Tips en oplossingen

Wat te doen, wat te doen? Hieronder heb ik een aantal punten kort samengevat die je tenminste moeten hebben geïnstalleerd ofwel moeten hebben herzien.

‘Must haves’ voor Facebook adverteren en tracking

  • Verifieer je domein via je Business manager account
  • Zorg ervaar dat je naast je facebook/meta pixel, de facebook conversions API hebt geïnstalleerd. Een must!
  • Configureer 8 webgebeurtenissen – denk hier goed over na!
  • Maak gebruik van Google analytics en Google tag manager
  • Zorg ervoor de je storefront (bijv. woocommerce of shopify) en je CRM goed op orde is.

Tijd voor een andere strategische benadering

  • Zorg voor een multichannel marketing benadering. Verwed niet al je geld op één paard. Kijk waar je doelgroep nog meer kan zitten en maak hier gebruik van.
  • Bekijk je funnel strategie nog eens kritisch. Misschien heb je baat bij meer budget op de “branding” advertenties (top of funnel) in plaats van alle nadruk op sales. Werk aan die connectie.
  • Onderneem actie, zodat je emaillijst groeit! Repeat: je emaillijst!
  • Denk "Out of the box”. Durf te testen.

De toekomst van Meta

Shoppen op het platform

Zoals we nu zien werkt Facebook - oftewel Meta - aan een shopervaring waarbij de gebruiker de Facebook of Instagram app niet hoeft te verlaten. De optie om de betaling af te ronden in de app is al beschikbaar in de VS, maar nog niet in Europa. Deze mogelijkheid zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de (advertentie) resultaten. 

 Virtuele wereld

Verder heet Meta nu niet voor niks Meta. De metaverse is een fictioneel universum (virtueel 3D ruimte) waar gebruikers interactief kunnen rondkijken. Meta noemt haar platform Horizon Worlds. Dus stel je eens voor dat je je klanten kan bedienen via jouw eigen virtuele winkel. Of dat je een webinar geeft in je virtuele locatie. Deze connectie zal vele malen sterker zijn dan de manier waarop we nu online communiceren. 

Op dit moment van schrijven heeft Horizon World (met nu voornamelijk game players) 300.000 maandelijkse gebruikers. Zodra de Builder Bot hier actief wordt, waarmee je met een voice command een scene kan bouwen met behulp van AI, zal dit aantal sterk gaan groeien.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een Facebook advertentie strategie? Aarzel niet en neem contact met mij op. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal als ondernemer.

Over de schrijver
Marieke is een structuurnerd en datafreak. En cappuccino verslaafd. Sinds 2006 werkt zij als ZZP’er aan allerlei data- en IT projecten, voornamelijk in de zorg. Dit doet ze parttime nog steeds. Na haar verhuizing van de Randstand naar het Noorden in 2018 is zij zich gaan verdiepen in de Online Marketing. Certificaten zijn behaald als Facebook Advertentie Expert. En ze blijkt daar ook nog eens goed in te zijn.
Reactie plaatsen